Od listopada 2013 roku uczniowie klasy V a pod opieką mgr Barbary Marii Płodzień biorą udział w Ogólnopolskim Konkursie Czytelniczym „Między nami czytelnikami”. Uczniowie startują jako zespół, jedyny reprezentujący Rzeszów! Świetnie radzą sobie z zadaniami konkursowymi i zbierają kolejne punkty w nadziei na wygraną. Konkurs, którego organizatorem jest Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, ma na celu promocję czytelnictwa wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjów poprzez skłonienie ich do refleksji nad literaturą. Zadania konkursowe są tak opracowane, żeby zachęcić uczniów do mówienia o książkach, komentowania ich treści i wzajemnego przekonywania do przeczytania ciekawych książek.

Klasa V a pod kierunkiem polonistki – mgr Barbary Marii Płodzień – na kółku przedmiotowym zwanym Klubem Młodego Czytelnika dzielnie zmaga się z konkursowymi zadaniami. Pierwsze zadanie polegało na stworzeniu listy 10 najchętniej czytanych przez młodzież książek. Oto co po burzliwej dyskusji wybraliśmy:

 

  1. TOVE JANSSON – Muminki (wszystkie tomy cyklu)
  2. SEMPE, GOSCINNY – Mikołajek (wszystkie tomy cyklu)
  3. S.C. LEWIS – Opowieści z Narnii (wszystkie tomy cyklu)
  4. ASTRID LINDGREN – Bracia Lwie Serce
  5. CORNELIA FUNKE – trylogia: Atramentowe serce, Atramentowa krew, Atramentowa śmierć
  6. KAREN PATHERSON – Most do Terabithii
  7. PIERR DOMENICO BACALLARIO – Dzienniki Ulyssesa Moora (wszystkie tomy cyklu)
  8. JOHN FLANAGAN – Zwiadowcy (wszystkie tomy cyklu)
  9. LUCY i STEPHEN HAWKING – Jerzy i tajny klucz do Wszechświata (i kolejne tomy)
    1. U. K. LE GUIN – Czarnoksiężnik z Archipelagu

 

Zadanie 4 polegało zaś na wymyśleniu i opracowaniu kampanii promującej czytelnictwo. Najpierw podczas specjalnego spotkania, w wyniku burzy mózgów, opracowany został plan działań i przydzielone zadania. Uczniowie na Panią zrzucili obowiązek załatwiania wszelkich koniecznych pozwoleń, a sami oddali się radosnej twórczości. Działania kampanii promującej czytelnictwo rozłożono na kilka dni – 12-16 maja 2014 r. W tym czasie piątoklasiści odwiedzili uczniów klas młodszych, których zachęcali do czytania tak w ogóle, a w szczególności „Kubusia Puchatka” i „Baśni” Andersena. Przygotowali zagadki dotyczące bohaterów tekstów literackich i kilka zabawnych scenek. Niewątpliwą atrakcją dla maluchów był fakt, że przebrali się za postaci ze Stumilowego Lasu. Wszystkich rozbawił i urzekł także książę z baśni „Księżniczka na ziarnku grochu” przedstawiający znaną wszystkim historię w nieco uwspółcześnionej wersji. Dla klas starszych przygotowano zagadki i scenki z „Mitologii starożytnych Greków i Rzymian” oraz „Sposobu na Alcybiadesa” E. Niziurskiego. Na szkolnych korytarzach pojawiły się postery prezentujące ulubione przez nas lektury – niekoniecznie te szkolne. Były więc m.in. „Muminki”, „Jerzy i tajny klucz do wszechświata”, „Dzienniczek cwaniaczka”, „Mikołajek”, „Most do Terabithii”, „Opowieści z Narnii”. Powstał też poster  z imponującą, kilkustronicową listą książek, po które warto sięgnąć.

Kampanię skierowana była też do osób dorosłych. W czasie szkolnych wywiadówek uczniowie klasy Va rozmawiali z rodzicami na temat czytania, pokazali przygotowane scenki, wręczali ulotki z listą książek, które warto czytać (osobna lista dla pań i panów, w stworzeniu której pomogli zakręceni na punkcie czytania Rodzice). Przeprowadzna została też ankieta –  zadawano kilka prostych, jak się wydawało, pytań, które w istocie okazały się trudne dla ankietowanych. Podejrzewamy, że trudność ta wynikała głównie z takiego powodu, iż ciężko przyznać się przed dzieckiem otwarcie do tego, że się czyta mało, a może wcale. Ankietę przeprowadzono również wśród uczniów i rodzin uczniów biorących udział w konkursie. Okazało się, że zdecydowana większość pytanych osób lubi czytać i robi to chętnie – 79%; tych, którzy nie lubią czytać jest 16%. Według naszych badań, co 12. osoba to szczególny miłośnik książek – na czele tej listy jest nasza Pani polonistka. Z ankiety wynika również, że dorośli czytają więcej niż dzieci, a ich zainteresowania i preferencje czytelnicze są szerokie i różnorodne. Młodzież czyta głównie książki przygodowe, o losach rówieśników, lektury szkolne, komiksy i powieści fantasy; zaś dorośli – kryminały, romanse, biografie, książki historyczne, poradniki, przewodniki i reportaże, a także opowieści oparte na faktach i książki naukowe. Właściwie wszyscy dorośli deklarowali, że czytają książeczki swym dzieciom i potem zachęcają je do samodzielnego czytania. Okazało się, że ⅔ pytanych osób uważa, że ludzie będą z czasem czytać coraz mniej – to dość ponura prognoza. Może kampania czytelnicza piątoklasistów i zaangażowanie w Konkurs pozwolą coś w tej kwestii zmienić. Podczas realizacji zadania wszyscy bawili się doskonale, ale żal, że tak krótki czas został dany na jego wykonanie; chętnie pracowalibyśmy w ten sposób przez cały rok szkolny. WARTO CZYTAĆ! – to pewne. :)

 

 

opracowała – mgr Barbara Maria Płodzień

 

Nabór 2017/2018


ePUAP

OFERTA UBEZPIECZENIA

REFORMA EDUKACJI

Spotkania z URz


Politechnika Dziecięca


Nasza szkoła bierze
udział w programie
Tenis 10 w szkole


TENIS 10 W SP25
SZKOLENIE DLA NAUCZYCIELI

Lekkoatletyka dla każdego

Program Mały Mistrz

Raport SEO

Nasza Szkoła uzyskała
wysoką ocenę
Kuratorium Oświaty
w Rzeszowie


Poczta


Logowanie

Czas trwania lekcji

NrGodz
1 7:55- 8:40
2 8:50- 9:35
3 9:45-10:30
4 10:40-11:25
5 11:45-12:30
6 12:40-13:25
7 13:40-14:25
8 14:30-15:15

PRÓBNY SPRAWDZIAN

OPERON -
raport szczegółowy
z próbnego sprawdzianu
szóstoklasistów

Certyfikat

Tak pracuje nasza szkoła

Program zajęć